fbpx

זרם ההאטה יוגה

מהו תרגול האטה יוגה

שיתוף ב facebook
שתפו
שיתוף ב twitter
צייצו
שיתוף ב email
שלחו

ישנו הרבה בלבול בכל הנוגע לשיטות היוגה השונות.

מתחת לכסות החיצונית של שיטות היוגה (ובכלל כל שיטה של תרגול רוחני) פועם לב אחד ויחיד. ‘האמת’. לאמת זו שמות רבים. היא היוגה, הטאו, הזן, הבודהה, האב הבן ורוח הקודש, קרישנה, שיווה, יהווה. הדרכים אליה הן רבות ויש אומרים כמספר ישויות החיים.

למילה ‘יוגה’ יש פירושים רבים, אך הבנה סמנטית של המילה תעניק ידע מועט אם בכלל.

חשוב להבין את המשמעות האמיתית החבויה במילה ‘יוגה’. החשיבות הזו היא רבה במיוחד למחפש הרוחני שמבין שהזמן קצוב והמלאכה מרובה.

יוגה היא דרך רוחנית שלמה הנוגעת בכל תחומי החיים. החל מהחינוך המוקדם, דרך תפקוד יעיל ותורם בחברה כאדם בוגר ועד להבנה והישום של מוות ראוי.

בתוך המכלול הזה של לידה, בגרות, זיקנה ומוות היוגה היא כלי לחיים מלאים ומלאי סיפוק.

למרות שכבר נראים ניצנים של בגרות והבנה רחבה יותר של משמעותה ותפקידה של היוגה, עדיין האדם הממוצע רואה בעיני רוחו את היוגה או כל תרגול רוחני  "כבריחה מהמציאות", תרגול סגפנות ותרגילים איזוטריים או כישיבה מזרחית עם עיניים עצומות. כך או כך, היוגה, בעידן קלי הנוכחי, הורדה מרמתה הראויה ונתפשת כמשהו שאין לו ולא כלום עם החיים הנורמליים.

תלמידים רבים באים לתרגל יוגה אך ורק בשביל התוצאות הגופנית בלי להבין שהם משולים לאדם שמגרד את השומן השרוף מתחתיתו של סיר, כאשר ביכולתו ליהנות מהתבשיל עצמו.

בספרו של – שאנדור ראמאטה, מאסטר היוגה של שיטת השאדו-יוגה, הוא מגדיר את היוגה:

“יוגה היא דרך רוחנית המתעסקת בצורה הפרקטית בהארה ובדרכים לחוותה. המטרה הסופית היא לעורר את יכולת ההבחנה בין הנשמה ובין כל מה שאינו הנשמה. תרגול היוגה מלמד את האדם להבחין, או לראות את ההבדל בין שניהם”. 

מאמר זה יתאר את זרם היוגה העיקרי – ההאטה יוגה – והוא ישען בחלקו על תרגום חופשי ואסוציאטיבי מהספרים: yoga AND kriya של סוואמי סאטיאנאנדה סאראסוואטי. Shadow yoga של שאנדור ראמאטה Hata Toga Pradipika – יוגי swatmarama אין המאמר אינו מתיימר לתת לקורא הבנה מלאה ומקיפה של החומר. לשם כך ידרשו מאות אלפים של דפים וחיים שלמים של קריאה, ואפילו אז, ללא יישום ותרגול מעשי, לא יהיה בכך טעם.

האטה יוגה
תרגול היוגה הנפוץ ביותר היום הוא זה הקרוי – “האטה יוגה” “Ha-Tha yoga”. ואני מתחיל דווקא בו כי הוא נחשב כתרגול מכין לתרגולים הגבוהים יותר בזרמים האחרים.

בריאות גופנית וחוזק מנטלי ונפשי חשובים ביותר למתרגל הרוחני. ההאטה יוגה נוצרה כדי לאפשר את הקרקע הפורייה ביותר לפריחת פרח הלוטוס של האמת, בעיקר דרך תרגילים גופניים ונקיונות פיזיים ומנטליים. משמעות המילה ההינדית – ‘האטה’ היא – “עקשן”, “קשה עורף”. אך יש פירוש נוסף, מתאים יותר, לצמד ההברות הללו. משמעות ההברה ‘הא’ היא – שמש. ומשמעות ההברה ‘טא’ היא – ירח. משמעות המילה יוגה היא איחוד. לכן משמעות ה-‘האטה יוגה’ היא איחוד הרמוני בין היבט השמש בהוויתנו להיבט הירח.

הנחיר הימני באפנו מקושר להיבט השמש – הפן הגברי החם, הנמרץ ומלא החיים באישיותינו. ואילו הנחיר השמאלי קשור להיבט הירח – הפן המנטלי, הקר, הנשי באישיותינו.

הנחיריים קשורים קשר הדוק לאנרגיית הפראנה, אנרגיה המצוייה בגופינו כמו בכל דבר מסביבנו. הפראנה זורמת במעבר אנרגיה מיוחד הנקרא – נאדי. ישנם – 72 אלף מעברי אנרגיה כאלו בגופינו. (למרות שלא ניתן לראות אותם, בתחילת המאה הצליח מדען לצלם את האנרגיה הזו וקרא לה: אנרגיה קירילית) שני הנדים הקשורים להיבטים אלו של השמש והירח קרויים: ida nadi ו- pingala nadi. המקור של שניהם הוא באזור הטבור והם עולים מעלה באזור עמוד השידרה ומסתיימים בשני הנחיריים. נאדי השמש – הפינגאלה, מסתיים בנחיר הימני ואילו נאדי הירח, האידה, מסתיים בנחיר השמאלי.

מניפולציה, הולכה ושליטה של הפראנה הם כלים בתרגולים מתקדמים מאוד של היוגה. זרימת הפראנה בגופינו משפיעה באופן ישיר על התפקודים הפיזיים של גופינו ועל התפקודים המנטליים של תודעתנו. כאשר זרימת הפראנה משפיעה יותר על היבט הירח יש לנו נטייה לחשוב, להרהר ולהתכנס. כאשר היא משפיעה יותר על היבט השמש, אנו נמרצים יותר, ערניים ומוכנים לעבודה פיזית קשה. במהלך היום ישנם זמנים שבהם זרימת הפראנה משפיעה יותר על היבט השמש וזמנים עם השפעה על היבט הירח, בזמנים אלו הנטייה שלנו היא או לכיוון המנטלי או לכיוון הפיזי בהתאמה. בכל מקרה, בבריאות מיטבית החלוקה צריכה להיות שווה. 12 שעות השפעה שמשית ו-12 שעות ירחית. איזון זה של היבט הירח והשמש בהוויתינו והבריאות הפיזית והמנטלית שנוצרת בעקבות כך היא אחת המטרות העיקריות בתרגול של ההאטה יוגה. והיא מהווה בסיס לתחילת התרגול של הראג’ה יוגה – יוגת המלך, אספקט מתקדם יותר של תרגול היוגה.

ישנו מצב שלישי שבו זרימת הפראנה היא שווה בשני ההיבטים ולא משפיעה יותר על צד זה או אחר. מצב זה הוא אידאלי לתרגול מדיטציה ולחוויה של אמיתות רוחניות. היוגים גילו שזרימת הפראנה והשפעתה על ההיבטים השונים של השמש והירח באה לידי ביטוי בזרימת האוויר דרך הנחיריים. כאשר הפינגאלה נאדי, מעבר השמש, דומיננטי יותר, הנחיר הימני יהיה פתוח וחופשי יותר. כאשר האידה נאדי, מעבר הירח, דומיננטי יותר, הנחיר השמאלי יהיה פתוח וחופשי יותר. דומיננטיות זו מתחלפת כל שעה וחצי בקירוב בין הנחיר השמאלי לימני.

תרגול האטה יוגה מורכב ממספר חלקים עיקריים:
נקיונות (Shatkarma), תנוחות (Asana), תרגילי נשימה (Pranayama), נעילות ומחוות (Mudra & Bandha)
החלקים הללו, בתרגול נכון ומתמשך לאורך זמן מובילים לחלק חמישי שנקרא : Laya, היטמעות.

נקיונות – ניקוי הכלי כהכנה למזיגה של מים טהורים

משמעות המילה "shat" היא – המספר 6, והמילה "karma" היא – פעולה.
לכן משמעות המילה – shatkarma היא ששת הפעולות או ששת הנקיונות היוגיים.
מטרת תרגילי הנקיון ליצור גוף חופשי ממחלות וממכשולים אנרגטיים. 95% מהמחלות לפי האיורוודה, מדע הרפואה הוודי, מקורם בהצטברות רעלים בגוף דרך אורח חיים לא בריא, אכילת מזון לא טהור בזמנים לא נכונים ובצורה לא נכונה, מתחים, כעסים ורגשות שליליים. מטרת תרגילי הנקיון הוא לנקות את הגוף מרעלים אלו.

הנקיונות היוגיים הם רבים וחלקם אף איזוטריים למדי. ששת תרגילי הנקיון המסורתיים נועדו לתרגול זמן קצר וכדי לפתור בעיות ספציפיות, 3 תרגילי ניקוי מתוכם מומלצים לתרגול יומיומי וקבוע. אלו הם: Nauli, Kaphalabhati/Bhastrika, Neti. למותר לציין שמומלץ מאוד ללמוד את הנקיונות ממורה המבין ומיישם את היוגה בחייו, בהוראתו ובהתנהגותו ואשר מבין לעומק את הטכניקה הנכונה שלהם. תרגילי נקיון נוספים החשובים עד מאוד בכלל לאורח חיים בריא הם נקיונות הבוקר המתוארים במאמר אחר.

תנוחות – חישול הכלי באש התרגול

משמעות המילה Asana בהקשר של תרגול היוגה היא – תנוחה. ובהקשר רחב יותר, תנוחה יציבה ונינוחה.
תנוחות היוגה משפיעות על האספקטים הפיזיים, המנטליים הנפשיים והאנרגטיים של המתרגל.
בתחילת הדרך האספקט הפיזי ברור מאוד: הארכה וחיזוק שרירים, התמודדות עם מצבים גופניים לא נוחים וכ"ו. לאחר מכן מתחילה אינטגרציה של התנוחה ושל הנשימה. בשלבים מאוחרים יותר המתרגל מרגיש את התנועה האנרגטית, הפנימית בתוך התנוחה וכאשר ישנה התבוננות שלווה ולא מופרעת, התנוחה נעשית שלמה, והתרגול נעשה מובן.

התנוחות הן המשך טבעי לנקיונות היוגיים וגם מטרתם היא שמירה על גוף, נפש ומחשבה בריאים וללא הפרעות.
הן בעלות השפעות חיוביות ומועילות עד מאוד, במיוחד באורח החיים המערבי המודרני. הן מגמישות את המפרקים והשרירים, משחררות רעלים לסילוק מהגוף, מאזנות ומחזקות את מערכת העצבים, עוזרות לאברים הפנימיים כגון הלב, הריאות, מערכת העיכול ומערכת הבלוטות לעבוד בצורה אופטימלית, וכך עוזרות לאדם לחיות בבריאות מושלמת, דבר המאפשר לו להתרכז בהתקדמות בדרך הרוחנית.

לפי המסורת היוגית, האל שיווה העניק את מתנת היוגה לבני האדם. לפי אותה מסורת ישנן 84 מיליון תנוחות אפשריות, מתוכן 84 אלף ניתנו לאדם. ספרי הטקסט העיקריים של ההאטה יוגה מסכימים כולם על 9 תנוחות חשובות לתרגול: Bhekasana ,Bhujangasana, Mandukasana, Kurmasana, Mayurasana, Bhadrasana, Siddhasana, Baddha padmasana, Kukkutasana.
תשע התנוחות האלו משמשות כתנוחות 'שורש' ומהן נובעות אינספור התנוחות האחרות.

חשוב לזכור שהתנוחות, כמו שאר השלבים בדרך היוגית, הן כלי שנועד לעזור למתרגל בהתקדמות בדרך הרוחנית. כל ראייה אחרת של התנוחות טומנת בחובה את סכנת ההזדהות.

תרגילי הנשימה – השקטת טבעו הסוער של המיינד והולכה של אנרגיות גבוהות

לתרגילי הנשימה היוגיים ניתן השם הכולל: פראנאיאמה.
המילה פראנהיאמה מורכבת משתי הברות: פראנה – אנרגיית החיים. איאמה – תהליך של הארכה/הגבלה/התמשכות.

משמעות המילה פראנאיאמה בהקשר זה של תרגול היוגה היא הגבלה והארכה של אנרגיית החיים בגוף.
כפי שציינתי קודם לכן, הפראנה קשורה באופן הדוק אל תהליך הנשימה. היוגים השתמשו בקשר זה ודרך שליטה בתבניות הנשימה בצורה מתוזמנת היטב הצליחו להשפיע על הפראנה בגופם.
הם גם גילו שמצב התודעה קשור למצב הנשימה ושדרך תרגילי הנשימה ניתן לשלוט על התודעה.
כל אחד מאיתנו חווה בזמן זה או אחר את הקשר הזה בין התודעה לנשימה. בזמנים של מצוקה, הנשימה הופכת לרדודה, ובזמנים של פחד גדול ופתאומי אף נוצרת הפסקה מוחלטת של תהליך הנשימה.
באופן דומה גם בזמנים של שלווה הנשימה מושפעת, אך לכיוון אחר. היא מאטה ונעשית עמוקה ואטית.
פראנהיאמה, לכן, היא השער בין התרגילים הפיזיים של התנוחות והנקיונות לעולמות הסמויים של התהליכים האנרגטיים.

השליטה על אנרגיית הפראנה מושגת דרך מניפולציה על ארבעת השלבים של תהליך הנשימה:
שאיפה – Purka
עצירה אחרי שאיפה – Antara kumbhaka
נשיפה – Rechaka
עצירה אחרי נשיפה – Bahya kumbhaka

ישנו שלב חמישי שנקרא – Kevala kumbhaka. מצב זה, מתקדם ביותר, הוא הפסקה מוחלטת של תהליך הנשימה לאורך זמן רב (לעתים במשך ימים) כאשר ההולכה האנרגטית של הפראנה בגוף נעה בתוך מעגל סגור ואין זליגה אנרגטית החוצה.
זוהי התוצאה הטבעית של תרגילי הנשימה היוגיים והוא נחשב למצב הגבוה ביותר.

לפי שאנדור ראמאטה, רק כאשר הושגה שליטה בתנוחות הבסיס של היוגה, ניתן להתחיל בתרגילי הנשימה. לפיו, אין טעם בתרגול הפראניאמה לפני שהושגה שליטה זו, אך ניתן להתחיל בתרגילים מכינים לפראנאיאמה בשלבים מוקדמים יותר של התרגול.

בספרי היוגה מתוארים כ- 10 תרגילי נשימה שונים.
את כולם חייבים ללמוד ממורה.
נעילות ומחוות – סגירה ופתיחה של שסתומים בכלי, כאמצעי להטיית המים
כדי לזרז את ההשפעה של התנוחות ושל תרגילי הנשימה, המדע היוגי עושה שימוש בתרגילים מיוחדים שנקראים מודרות ובנדהות.

פירוש המילה Mudra – מחווה/חותם/בידוד ובנדהה – סגירה/נעילה.המודרות והבנדהות הם מצבים גופניים המשפיעים על המתרגל ברמה הפיזיולוגית, המנטלית והאנרגטית. בספרות היוגית מתוארים 25 תרגילים המוגדרים כמודרות, ביניהם 3 תרגילים שנקראים גם בנדהות .
למעט עמידת הראש, כולם מבוצעים בישיבה.
מטרת הנעילות והמחוות היא להוליך את האנרגיה לאזורים מסוימים בגוף למטרה מוגדרת. והשימוש בהם נעשה בזמן התנוחות ובזמן תרגילי הנשימה. חלק מתרגילי הנשימה יכולים להיות מסוכנים ללא שימוש מושכל בבנדהות.

בזאת מסתכמים חמשת הענפים השונים של מדע ההאטה-יוגה.
ראוי לציין שמרבית זרמי היוגה השונים (למעט אולי זרם הבהקטי-יוגה וזרם הקארמה-יוגה) עושים שימוש באחד או יותר מהחלקים של ההטה-יוגה. היוגה היא אחת והדרכים אליה הן רבות

לסיכום, קיימים זרמים רבים ושונים של תרגול יוגה. כולם מכוונים לחוויה של האמת, האני או הנשמה.

האטה-יוגה נועד להיות תרגול המטהר את הגוף , את המיינד ואת מערכת העצבים כדי להכין את המתרגל לשלבים המתקדמים יותר של המדיטציה.

[mashshare]

רוצה לדעת מתי שיעור אקא-יוגה הבא?

ללוח זמני השיעורים

יצירת קשר או הצטרפות לרשימת התפוצה

אוגוסט, 2019

שישי16אוג8:3010:00שיעור יוגה בפרדס-חנה – ימי שישי בבוקרסוג השיעור: ראג'ה יוגה / אופי השיעור: דגש על טכניקות מדיטציה וריכוז / רמה: כל הרמות8:30 – 10:00 סטודיו צ'איה, החסידה 9

שישי16אוג10:0011:15שיעור יוגה בפרדס-חנה – ימי שישי בבוקר (שיעור לגברים בלבד)סוג השיעור: האטה יוגה / אופי השיעור: חיזוק והגמשת הגוף, מיועד לגברים בלבד / רמה: מתחילים – בינוני10:00 – 11:15 סטודיו צ'איה, החסידה 9

שישי16אוג13:0014:30שיעור יוגה בכפר-סבא – ימי שישי בצהרייםסוג השיעור: אקא ויניאסה יוגה | אופי השיעור: שיעור לקראת שבת | רמה: כל הרמות13:00 – 14:30 מרכז מיוגהג'ים, רחוב התע"ש 11

ראשון18אוג8:159:45שיעור יוגה בפרדס-חנה – ימי ראשון בבוקרסוג השיעור: אקא ויניאסה יוגה / אופי השיעור: שיעור בוקר מהנה / רמה: כל הרמות8:15 – 9:45 סטודיו סמאסאטי, חוגלה 1

ראשון18אוג19:1520:45שיעור יוגה בפרדס-חנה – ימי ראשון בערבסוג השיעור: אקא ויניאסה יוגה / אופי השיעור: שיעור למתחילים ולרוצים להעמיק בעקרונות הבסיס / רמה: כל הרמות19:15 – 20:45 סטודיו סמאסאטי, חוגלה 1

הראה עוד שיעורים

16אוק(אוק 16)0:0024(אוק 24)0:00חופשת יוגה לניקוי הגוף והנפש בגוקרנה, הודו בליווי ניב דור כהן0:00 – 0:00 (24)

חמישי31אוק0:000:00קורס העמקה באמנות היוגה כולל תעודת הוראה0:00 – 0:00

גלילה לראש העמוד

בבקשה למלא את הפרטים הבאים וקישור ישיר להרצאה ישלח למייל שלך

בבקשה למלא את הפרטים הבאים וקישור ישיר לסרטון ישלח למייל שלך

מי ייתן וכל הברואים יהיו מאושרים
אקא-יוגה © כל הזכויות שמורות
X
דילוג לתוכן