תנוחות ומרידיאנים

הקשר בין תנוחות היוגה למרידיאנים

שיתוף ב facebook
שתפו
שיתוף ב twitter
צייצו
שיתוף ב email
שלחו

המורים והמורות שהעבירו את ידע תורות המזרח, ביניהן היוגה, הסכימו ביניהם כולם שבגוף האדם נעה אנרגיה.הידע היפני קורא לאנרגיה הזו "קי", הידע הסיני קורא לאנרגיה הזו "צ'י" והידע ההודי הקדום קורא לה "פראנה". הפראנה נעה בנתיבים, להם היוגה קוראת: "נאדיז". ישנו דמיון רב בין המרידיאנים המפורטים במדע הסיני הקדום לבין הנאדיז. המאמר שלפניכם בוחן את השאלה: "האם ישנו קשר בין תנוחות היוגה למרידיאנים?" דרך סקירה של 14 תנוחות יוגה.

תנוחת הצבת

מבואות מהכתובים "the best among asanas…"

"…by this asana the pranic currents rise through sushumna…"- Hata yoga pradipika

"…through it, vayu-siddhi is easily obtained…" – Siva samhita

"Paschimottanasana acts particulary to decongest the subtle pranic channels of the spine, allowing prana to flow without obstraction… producing vitality and ease in directing kundalini to the sahasrara Chakra" – Bihar schooll of yoga

בספרו – אור על היוגה – כותב איינגר שתנוחה זו "מחזקת את הכליות" ואכן, ניתן לראות ברישום התנוחה, שמרידיאן הכליות KID נמתח בחוזקה. הקבלה נוספת לכך מצאתי בספר התרגילים של מצונגה, אחד מאבות הרפואה הסינית. הוא מציע את התנוחה הזו לחיזוק הכליות ושלפוחית השתן. בגב, מרידיאן שלפוחית השתן BL, נמתח בחוזקה. מרידיאן זה מגיע עד לשתי הכליות ומכאן הקשר. מרידיאן הכליות ומרידיאן שלפוחית השתן הם בני זוג לפי הרפואה הסינית כך שהשפעה על האחד משפיעה על האחר. גם שאנדור, כזכור לי, נתן את התנוחה הזו כאשר הוא ביקש להדגים נשימה אחורית, אל הכליות. התלמיד הניח את ידיו על אזור הכליות, והיה ניתן להרגיש בבירור את אזור הכליות מופעל. נקודת KID – 1 הממוקמת במרכז כף הרגל מופעלת כאשר אוחזים את שתי כפות הרגליים בתנוחה הקלאסית. בחוברת השיאצו של המכללה ההוליסטית מתוארת נקודה זו כ- "מרגיעה את הנפש, מורידה דברים כלפי מטה, ומרגיעה סערות נפשיות ורגשיות" ואכן, פאסצ'ימוטנאסנה עושה את כל אלה. באותה חוברת מצאתי דבר מעניין נוסף. אחד מהתפקודים הסיניים של מרידיאן הכליות הוא "אחריות על קבלת צ'י האוויר מהריאות." משפט שהזכיר לי את הציטוט מהשיווה סאמהיטה – "…through it, vayu-siddhi is easily obtained…" כמובן שלפאסצ'ימוטאנאסנה ישנם נדבכים רבים נוספים, תפקודי מערכת העיכול, למשל. ישנן נקודות של מרידיאן הכליות שמשפיעות על תפקודי הקיבה ומערכת העיכול, במיוחד KID – 16, נקודה שמחזקת כליות ומאזנת קיבה. נקודה זו נמצאת קצת מעל הטבור ומופעלת במהלך הכפיפה החזקה וכניסת הבטן פנימה. בטקסטים העתיקים וגם בספרי היוגה המודרניים יותר (ראו ספרו של סוואמי ונקטסננדה) לפאשימוטנאסנה מייחסים תפקודים מאגיים כמעט בכל מה שקשור לאיזון הנפש, הרגעת המתחים והרפייה עמוקה. ואכן, אין ספק שבתנוחה זו יש משהו עמוק ומיסטי.

תנוחת החכם מאריצ'י

marichi בכל תנוחות הכפיפה לפנים ישנה השפעה חזקה על אברי הבטן. עצם הכפיפה (הנכונה) בשילוב עם הנשימה (הנכונה) יוצרת את הלחץ התוך בטני ומאפשרת את זרימת הדם המוגברת ועיסוי האברים הפנימיים של הבטן. במאריצ'י לדוגמה, הלחץ התוך בטני גדול עד כדי כך שלא מומלץ למתרגל הממוצע להישאר בתנוחה יותר מכמה נשימות. מה שמעניין במאריצ'י הוא השילוב של הידיים והמתיחה החזקה הנוצרת בשל כך למרידיאנים הקשורים באברי הבטן השונים: LI, ST, SI. מרידיאן נוסף שנמתח בכל הכפיפות לפנים הוא מרידיאן – GV Governing Vessel. מרידיאן זה מפקח על זרימת הדם והצ'י בכל מרידיאני היאנג (yang) שבאופן לא מפתיע הם אותם מרידיאנים הקשורים לאברי העיכול וגם ל- triple warmer שהוא מרידיאן מיוחד שעוזר בחימום הגוף ובסרקולציית הדם והצ'י. תפקוד נוסף של מרידיאן GV הוא הסדרת פעילותה של שלפוחית השתן. מרידיאן BL השייך לשלפוחית השתן נמתח בחוזקה גם בתנוחות אלו.

תנוחת המתיחה החזקה והעמוקה

uttanasana
אוטאנאסנה, אחת מהתנוחות הנפוצות והקלאסיות ביוגה. הכפיפה לפנים דומה לכפיפה בתנוחת הצבת אך השוני בין התנוחות בא לידי ביטוי בהשתרשות כפות הרגליים לתוך הרצפה. כמו כן הדם זורם ביתר עוצמה לראש בנוסף לאלמנט שיווי המשקל שאינו קיים בכפיפות לפנים בישיבה.

תנוחת הפיתול בכפיפה לפנים בפישוק מרווח

prasarita אחת מהתנוחות המצויות בסדרות המכינות של השאדו-יוגה. יש בה פיתול וכפיפה קדימה בנוסף לעבודת רגליים חזקה. שוב, כמו בהרבה מהתנוחות יש כאן הפעלה של זוגות מרידאנים הקשורים זה לזה. מרידיאן שלפוחית השתן נמתח ועבודת הידיים על הקרסול מפעילה נקודות של מרידיאן הכליות שהוא בן זוגו של מרידיאן שלפוחית השתן. כל הנקודות באזור הלחץ של כף היד קשורות לטיפול בכאבי גב, אבל נקודה אחת במיוחד מעניינת – KD 8 . נקודה זו משפרת תנועתיות של פלג הגוף התחתון, קרי רגליים, עקבים ומפרק כף הרגל. שיפור תנועתיות מפרק כף הרגל, כמו גם מפרק כף היד והצוואר, משפיע ישירות על התנועתיות של כל הגוף (לפי שאנדור). לכן מעניין למצוא את התנוחה הזו באחת מסדרות המבוא…

תנוחת הפיתול בישיבה מדומה

vutkatanasana עוד אחת מהתנוחות שיש בסדרות המבוא של השאדו-יוגה. וניתן להניח שאחד הטעמים לכך היא העבודה החזקה על מפרק כף הרגל, מפרקי כפות הידיים ומפרק הצוואר – כולם מופעלים בתנוחה. שתי נקודות לחיצה משמעותיות בתנוחה. הראשונה נק' שיאצו – LIV 8 – נק לבעיות שלפוחית, הזנת דם הכבד והרגעת גידים. שוב הקשר בין זוגות מרידיאנים – מרידיאן כיס המרה ובן זוגו, מרידיאן הכבד. הנקודה השנייה היא נק' מרמה – KURCHASHIRA – נק' שמרגיעה עוויתות שרירים, הרגעת גידים, הרגעת שרירים…

תנוחת חצי לוטוס בפיתול

ardahapadma תנוחת חצי הלוטוס איננה תנוחה המופיעה בכתבים. היא וריאציה שנוצרה כדי להקל על אנשים שאינם יכולים לשהות בלוטוס מלא, אך זקוקים ליתרונות שיש בה. כאשר בדקתי ב-hata y. pradipika את ההסבר על הלוטוס מצאתי את הפרשנות הבאה על התנוחה: "padmasana is the "destroyer of disease". It brings about changes in the metabolic structure and brain patterns and this helps create balance in the whole system. Like siddhasana, it also presses and stimulates the acupuncture meridians of the stomach, gallbladder, spleen, kidneys and liver. Perfect functioning of those organs is essential for good health." נקודת נוספת המופעלת: LOHITAKSHA – – נקודת מרמה שמשפיעה על תנועת הנוזלים בגוף ועל אספקת דם לרגליים, חשובה במיוחד לאור העובדה שבתנוחה המלאה אספקת הדם לרגליים מואטת עקב שיכול הרגליים. כמובן שהשוני העיקרי בין פריווריטי ארדהה פאדמהאסנה לבין תנוחת הלוטוס הוא הפיתול החזק של פלג הגוף העליון. הפיתול, בעיני, רק מעצים את העבודה על נק' הלחיצה. החזקת כף הרגל מאפשרת למתרגל להתקדם בהדרגה לכיוון הלוטוס הקשור בעזרת הפתיחה החזקה של הכתפיים בוריאציות נוספות של התנוחה. כמו כן הפיתול נראה כמותח את מרידיאן כיס המרה.

תנוחת הנשר

garuda מס' נקודות לחיצה מופעלות בתנוחה. בבסיס הקרסול בנק' הלחץ של שתי כפות הרגליים, נק' לחץ של מרידיאן הכליות – KID – 7 – נק' שבין השאר אחראית על איזון הנוזלים בגוף. נק' הכליות ממומקת ליד נקודות לחיצה של הכבד – LIV, הממוקמות לאורך כל נק' המפגש של הרגליים. KURCHASHIRA, נקודת מרמה שכבר הוזכרה בהקשר של פריווריטי אוטקטאסנה מופעלת גם כאן ועוזרת בהרגעת עוויתות שרירים. שתי נקודות, אחת שיאצו והשניה מרמה ממוקמות בנק' המפגש של שתי הברכיים: ANI marma point ו- מס' נקודות של מרידיאן הטחול. בכלל, נקודות הטחול מפוזרות לאורך כל מקום המפגש של הרגליים וזו נראית ממש כמו תנוחה המיועדת לטיפול בטחול ובפתוגנים העולים מטחול לא מאוזן. נק' המרמה KURPARA, אחראית על הלב, הכבד והטחול ממוקמת בדיוק בנקודת HT – 3, נקודת איזון נוזלים ונק' שעוזרת בתנועת דם וצ'י בגוף של מרידיאן הלב. ככל שהעמקתי בבדיקה של המרידיאנים ונק' הלחיצה כך גיליתי עוד ועוד נקודות לחיצה שלרובן מכנה משותף – הדם. אם זה הטחול או הכבד, שני האברים החשובים בגוף לטיפול וסינון הדם, או מרידיאן הלב שאחראי על פיזור הדם והצ'י. התנוחה, כך נראה משפיעה בעוצמה רבה על אברי הבטן הפנימיים, הטחול והכבד ודרך הלחיצה הפיזית והסחיטה של הידיים והרגליים שולחת דם סטגנטי לסינון מחדש והחזרה למערכת הדם. לא אתפלא אם חוקרים וזאולוגים יגלו שלנשר (גארודה) יכולות מופלאות הקשורות לדם, טחול או כבד……

תנוחת המערה

guha
גוהה סטאנה, אחת מהתנוחות המוכרות מהשאדו-יוגה. תרגומה המילולי – מערה, נסתר. לא קשה להבחין באלמנט המרכזי שבתנוחה – מתיחת הירכיים ופתיחת האגן. המרידיאנים באזור הירכיים הם אלו המושפעים ישירות ממתיחה זו. מרידיאן KID, הכליות. מרידיאן LIV, הכבד. מרידיאן SP, הטחול. הרבה תנוחות ששולבו בשאדו-יוגה ובכלל, תנוחות קלאסיות בהאטה-יוגה, משפיעות על אברי הבטן, שהרי "עיכול טוב, הכול טוב" (ציטוט מדוייק של סווארופ ורמה, רופא איורוודי). מתיחת המרידיאנים בתנוחה בשילוב עם אודיאנה בדנהה מעצים את הלחץ הבטני על אברי הבטן. נקודת הלחיצה של המרפקים היא במס' נקודות של הטחול ונק' מרמה אחת – JANU – marma point. נקודה שאחראית על הלב, הכבד והטחול.

תנוחת היונה המלכותית עם רגל אחת

rajakapota התיאור היחידי של התנוחה שמצאתי הוא של איינגר בספרו – אור על היוגה. לפי איינגר התנוחה מרעננת את החלק התחתון של עמוד השדרה, מזרימה דם לאזור אגן הירכיים ומסייעת בריפוי בעיות במערכת השתן. בלוטת התריס, יותרת הכליה ובלוטות המין מקבלים אספקת דם עשירה המגבירה את חיוניותם. לפי מפת המרידיאנים, מרידיאני הקיבה – ST , הטחול – SP , והכבד – LIV , נמתחים באזור הרגליים ובית החזה. הקבלה אפשרית היא העובדה שמרידיאן הכליות ממוקם בחלק הקדמי של הגוף ועובר דרך מרכז הבטן אל הצד של בית החזה. המתיחה החזקה של פלג הגוף העליון והמתיחה של בית החזה מפעילה את המרידיאן ומאחר והוא בן הזוג של מרידיאן שלפוחית השתן הוא משפיע גם עליו. כמו כן אזור הלחץ בגב התחתון הוא באזור נקודות רבות של מרידיאן BL. נקודה אחת כזו היא נקודת UB – 23, נקודה ש- "מחזקת ומסדירה כליות, yang, yin, צ'י, מווסתת נוזלים, טובה לבעיות שתן, רחם, אוזניים וגב תחתון."

תנוחת הפיתול החזק והעמוק למערכת העיכול

jathara גם לתנוחה זו יש אזכור באור על היוגה של אינגר. לפיו, היא "יוצרת טונוס בכבד, בטחול ובלבלב ומעוררת אותם לפעולה." היא גם "מרפאת את דלקת הקיבה ומחזקת את המעיים.". שוב, ההקבלה בין המרידיאנים ברורה לעין. באזור הבטן התחתונה, היכן שלחץ התנוחה מפעיל את אזור הטבור ממקומות נקודות לחיצה חשובות של מרידיאן הקיבה ומרידיאן הטחול. נקודה אחת היא ST -25 ש – "מסדירה ומווסתת מעיים, מנקה חום ולחות וטובה לבעיות מעיים ועיכול." מרידיאן הטחול הוא בן זוג של מרידיאן הקיבה וההשפעה היא הדדית. מתיחת הרגליים בתנוחה מוסיפה השפעה נוספת על שני המרידיאנים וכן על מרידיאן הכבד, שלושתם נמשכים לאורך הרגלים ונמתחים בתנוחה. השפעה נוספת היא על מרידיאן הלב ומרידיאן הריאות שנמתחים לאורך הזרועות ובאזור שריר pectoralis major. בן הזוג של מרידיאן הריאות הוא מרידיאן המעי הגס, ובן הזוג של מרידיאן הלב הוא המעי הדק. שוב, הקבלה לאברי העיכול המופעלים בתנוחה. מתיחת הרגליים מאוד ברורה ומורגשת בתנוחה. הרגליים הם אבר הפעולה של אלמנט האש ו… כמה מעניין, אלמנט האש הוא גם האלמנט של מרידיאן הלב… אש העיכול מופעלת בתנוחה זו אם כך לא רק מהכיוון הברור של לחץ בטני על האגני אלא גם, ואולי חשוב יותר, דרך הפעלה של אלמנט האש בעזרת הרגליים ובעזרת פתיחת הידיים לצדדים ומתיחת בית החזה.

תנוחת המחרשה

halasana לא מצאתי אזכור של הלאסנה בכתבים העתיקים. איינגר ו- Bihar school of yoga , משווים את השפעות ההאלאסנה להשפעות הסרוונגאסנה ושניהם מסכימים על-כך שהלאסנה היא תנוחה מכינה לפאשימוטנאסנה. ואכן, הקשר בין הלאסנה לפאשימוטנאסנה נראה לעין גם לפי המרידיאנים. BL, מרידיאן שלפוחית השתן שפעיל בפאשימוטנאסנה פעיל גם בהלאסנה. והלחץ התוך בטני קיים בשתי התנוחות. בהלאסנה הקלאסית (מס' 1 ברישום) המתיחה החזקה של הזרועות מותחת את שני המרידיאנים– מרידיאן הכבד – LIV ומרידיאן המעי הדק – SI.. ובתרגול ניתן ממש להרגיש את ההבדל בלחץ בבטן בין התנוחה הראשונה לשנייה. ההקבלות לכבד נמצאו בספר של Bihar school of yoga, שם כתוב: "it generally revitalizes the liver…" "it is usefull in normalizing the function of an enlarged liver." כמובן שלחץ האברים בבטן על הכבד והמעיים עוזר לסילוק סטגנציה ותורם לפעילותם התקינה, אך נראה כי מתיחת הזרועות אינה הוספה סתם, והקשר בין המרידיאנים הללו לתנוחה נראה מתאים. בשתי הוריאציות בלוטת התירואיד נלחצת ופעילותה התקינה נשמרת בשל כך. בהלאסנה 2 נוספת נקודת לחיצה חשובה בשקע עצמות הבריח. נקודה זו קרויה CV – 21 ולפי חוברת השיאצו של המכללה ההוליסטית היא מטפלת ב סטגנציה באברים פנימיים (כבד…) ובפיזור הצטברות מזון (מעיים…) הלאסנה היא תנוחה חזקה. מתרגלים שלא מחשיבים את עניין הבטן הריקה לפני תרגול ירגישו את הגודש אם בטנם מלאה. הקשר בין המרידיאנים של הכבד והמעי הדק לתנוחה ברור ומעניין. ונקודת הלחיצה בין עצמות הבריח מוסיפה הקשר מעניין בטיפול בסטגנציה של האיברים הפנימיים ובפיזור הצטברות מזון.

תנוחת הגמל

ustrasana גם בתנוחה זו, תנוחת הקשתה קלאסית, מופעל מרידיאן CV והשפעותיו תוארו בתנוחה הקודמת. המעניין בתנוחה זו הם נקודות הלחיצה של מרידיאן GV המצוי לאורך עמוד השדרה ואשר נחשבות כנקודות לחיצה מרכזיות וחשובות עיקר הלחץ מופעל באזור בין השכמות שם מצויות נקודות GV – 9-12 . בין שלל התכונות של נקודות אלו ניתן למנות: GV – 9 " נקודה חשובה לטיפול בכאבים המוקרנים מגב תחתון" ; "פותחת את בית החזה ומרגיעה את הדיאפרגמה" GV – 10 "מקררת את חום הדם" ; "מטפלת בבעיות עור, אקנה, כיבים וכ"ו" GV – 11 "נקודה חשובה לבעיות נפשיות – עוויתות, חרדות, זיכרון חלש. בעלת השפעה רבה על המחשב (מיינד)." GV – 12 "מפזרת חום מהריאות, מטפלת בשיעולים, אסטמה, כאבים בחזה." שתי נקודות הממוקמות בדיוק באותם אזורים הם נק' המרמה VRIHATI שנחשבות כנקודות משמעותיות ביותר בהצטברות pitta בגוף. Pitta, כידוע היא דושה המקושרת עם חום שיצא מאיזון, אנשים בעלי רגישות לpitta הם אלו הסובלים מחום בקלות יתירה, ובעיות הקשורות לחום לא מאוזן הם בעיות עור, אקנה, כיבים וכ"ו…

תנוחת חצי הגלגל

ardahachakra כמו שבתנוחה מופעלים כל השרירים שבגוף, כך גם רבים מהמרידאנים נמתחים, מה שמעניק לתנוחה השפעה מרפאת רבה בעיני. בבואי לבדוק את השפעות המרידיאנים בתנוחה השמטתי מרידיאנים שכבר הזכרתי בהקשרים אחרים. מרידיאן מרכזי אחד שעוד לא הזכרתי הוא מרידיאן CV שנקרא החוצה הקדמי. מרידיאן זה אחראי על הזרמת הדם והצ'י ואיזונם בכל מרידיאני ה-YIN. כל המרידיאנים שהכללתי ברישום הם מרידאני YIN, קרי: טחול, כבד, כליות, ריאות, לב ומעטפת הלב. לכן, החשיבות הרבה שיש בתנוחה. שלושת מרידאני YIN של היידים ושלושת אלו של הרגליים נפגשים במקום מסויים בבטן, באזור הרחם אצל הנשים. לכן מרידיאן CV נקרא באנגלית – Conceptor vessel וכפי ששמו מרמז הוא קשור לפריון באישה, ענייני מחזור וכ"ו. מעבר לכך הוא מחזק את הטחול ואת הקיבה וקשור לחיזוק הגוף בכללותו.

תנוחת עמידת ראש

shirsha מבואות מהכתובים: "…he who practises this bandha becomes an adept among all creatures" – siva samhita "…it is calles VIPAREETA KARANI, the reversing process…" – hata yoga pradipika "…this process automatically awakens the coiled energy …and the mind becomes concetrated…" "it is dengerous to wash the hands or face, to take cold bath or walk in the open immediately after it." – yoga – the method of reintegration

בכתובים אין תיאור של תנוחה הנקראת sirshasana. למעשה, בחלק של הכתובים המתייחס לאסאנות, גם לא מוזכרת המילה vipareeta karani. רק בחלקים המתייחסים למודרות או לבנדהות נמצא אזכור של תרגול הנקרא vipareeta karani אך אפילו בתיאור שם, לא מוזכר החלק של לעמוד על הראש. בספר על התנוחות ההפוכות של bihar school of yoga, מועלית הסברה שהשם – vipareeta karani הוא שם כולל לכל התנוחות ההפוכות. "כיצד", שואל מי שכתב את הספר, "כיצד תנוחה חשובה כמו שירשאסנה אין לה אזכור בכתובים?" תשובה אחת אפשרית היא שמאחר והתנוחות ההפוכות כל-כך חשובות, אך גם מסוכנות למי שאינו בקיא באמנות היוגה, מוזכרת vipareeta karani כמעין שם קוד לכלל התנוחות ההפוכות ושירשאסנה ביניהן. בכתבים (במיוחד בספרו של דניאלו – yoga – the method of reintegration), מייחסים לתנוחה יצירת חום עצומה בגוף. עד כדי כך שמומלץ לצרוך כמויות של גי לפני התרגול. כמו כן אם המתרגל צרך מעט מזון בזמן שקדם לתרגול התנוחה הוא צריך לנהוג במשנה זהירות. עניין זה קשור אולי לכניסה העמוקה של אזור הבטן פנימה לכיוון הקנדהה. האגני שמושפע ואולי אף עניין הנקטר שאינו זורם לפי הכתבים וכך לא "מכבה" את האש קשור ליצירת החום המוגבר בגוף. קטונתי. בבואי לערוך הקבלה בין המרידיאנים הפעילים בתנוחה להשפעות הכתובות בספרים, נתקלתי בבעיה. למראית עין, אין מרידיאנים ספציפיים שנמתחים או נלחצים. למעט אזור חגורת הכתפיים שנפתח. לכן, השפעות האסנה אינן יכולות להימדד בהשוואה פשוטה של מרידיאנים. הלחץ בקדקוד הראש מפעיל נקודות חשובות מאוד הן בהיבט הסיני של נקודות שיאצו והן בהיבט של היוגה בנקודות המרמה. נקודת המרמה ה- ADHIPATI זהה במיקומה לנק' השיאצו – GV – 21 או ל- GV – 20. לפי המידע המועט שברשותי המתייחס לנקודות המרמה, ה- ADHIPATI אחראית על תפקודי המוח והעצבים וכן יש לה קשר למחלת הנפילה (אפילפסיה). נק' ה- GV -21 , לפי חוברת השיאצו של המכללה ההוליסטית – "מסלקת רוח ומיטיבה עם הראש". נקודה סמוכה לה – GV – 20, "מיטיבה עם המוח והחושים, מרגיעה, מחזקת ומרימה yang ומסלקת רוח." ההקבלה ישנה ומעניינת, אין ספק. נקודה נוספת שמושפעת רק בסלמבה שירשאסנה, התנוחה הנתמכת בעזרת הידיים, היא VIDHURAM, נקודת מרמה הזהה במיקומה לנקודת השיאצו TW – 17. נקודת המרמה אחראית על השמיעה ועל איזון הראש. נקודת השיאצו, עם זאת, שייכת לאזור שנקרא: המחמם המשולש שהאלמנט שלו לפי הספרים הוא – אש! ההקבלה בין שתי הנקודות קיימת ותפקוד נקודת ה-TW – 17 הוא: "סילוק רוח, הטבה עם שמיעה וראייה". אכן מעניין ובטוחתני שעניין האש והמחמם המשולש והקשר לחום שנוצר בתנוחה איננו מקרי.

** כל הזכויות לטקסט ולתמונות שמורות לניב דור-כהן ואין לעשות בהן שימוש כלשהו ללא אישור בכתב מבעל הזכויות.

[mashshare]

רוצה לדעת מתי שיעור אקא-יוגה הבא?

ללוח זמני השיעורים

יצירת קשר והצטרפות לרשימת התפוצה

[add_eventon
ux_val="3" number_of_months="1" show_et_ft_img="yes" ft_event_priority="no" event_count="5" show_limit="yes" show_limit_ajax="yes" hide_arrows="yes" jumper="no" jumper_offset="2" jumper_count="1" exp_jumper="no" exp_so="yes" hide_past="yes"
hide_month_headers="yes"
]

[add_eventon_list event_type="19" number_of_months="12" hide_month_headers="yes" hide_empty_months="yes"]

גלילה לראש העמוד

בבקשה למלא את הפרטים הבאים וקישור ישיר לסרטון ישלח למייל שלך

בבקשה למלא את הפרטים הבאים וקישור ישיר להרצאה ישלח למייל שלך

דילוג לתוכן