המורים והמורות שהעבירו את ידע תורות המזרח, ביניהן היוגה, הסכימו ביניהם כולם שבגוף האדם נעה אנרגיה.הידע היפני קורא לאנרגיה הזו "קי", הידע הסיני קורא לאנרגיה הזו "צ'י" והידע ההודי הקדום קורא לה "פראנה". הפראנה נעה בנתיבים, להם היוגה קוראת: "נאדיז". ישנו דמיון רב בין המרידיאנים המפורטים במדע הסיני הקדום לבין הנאדיז. המאמר שלפניכם בוחן את השאלה: "האם ישנו קשר בין תנוחות היוגה למרידיאנים?" דרך סקירה של 14 תנוחות יוגה.
תפריט פנימי מהיר: פאסצ'ימוטנאסנה | מאריצ'יאסנה | אוטנאסנה | פראסאריטה פארווטנאסנה | פארוריטה אוטקטאסנה | פארווריטה ארדהה פדמאסנה | גארודאסנה | גוהה סטאנה | אקאפאדה ראג'ה קאפוטסנה | ג'אט'הארה פארווריטה אוטנאסנה | הלאסנה | אושטראסנה | ארדהה צ'אקראסנה | סאלאמבה סירשאסנה
מבואות מהכתובים "the best among asanas…"
"…by this asana the pranic currents rise through sushumna…"- Hata yoga pradipika
"…through it, vayu-siddhi is easily obtained…" – Siva samhita
"Paschimottanasana acts particulary to decongest the subtle pranic channels of the spine, allowing prana to flow without obstraction… producing vitality and ease in directing kundalini to the sahasrara Chakra" – Bihar schooll of yoga
בספרו – אור על היוגה – כותב איינגר שתנוחה זו "מחזקת את הכליות" ואכן, ניתן לראות ברישום התנוחה, שמרידיאן הכליות KID נמתח בחוזקה. הקבלה נוספת לכך מצאתי בספר התרגילים של מצונגה, אחד מאבות הרפואה הסינית. הוא מציע את התנוחה הזו לחיזוק הכליות ושלפוחית השתן. בגב, מרידיאן שלפוחית השתן BL, נמתח בחוזקה. מרידיאן זה מגיע עד לשתי הכליות ומכאן הקשר. מרידיאן הכליות ומרידיאן שלפוחית השתן הם בני זוג לפי הרפואה הסינית כך שהשפעה על האחד משפיעה על האחר. גם שאנדור, כזכור לי, נתן את התנוחה הזו כאשר הוא ביקש להדגים נשימה אחורית, אל הכליות. התלמיד הניח את ידיו על אזור הכליות, והיה ניתן להרגיש בבירור את אזור הכליות מופעל. נקודת KID – 1 הממוקמת במרכז כף הרגל מופעלת כאשר אוחזים את שתי כפות הרגליים בתנוחה הקלאסית. בחוברת השיאצו של המכללה ההוליסטית מתוארת נקודה זו כ- "מרגיעה את הנפש, מורידה דברים כלפי מטה, ומרגיעה סערות נפשיות ורגשיות" ואכן, פאסצ'ימוטנאסנה עושה את כל אלה. באותה חוברת מצאתי דבר מעניין נוסף. אחד מהתפקודים הסיניים של מרידיאן הכליות הוא "אחריות על קבלת צ'י האוויר מהריאות." משפט שהזכיר לי את הציטוט מהשיווה סאמהיטה – "…through it, vayu-siddhi is easily obtained…" כמובן שלפאסצ'ימוטאנאסנה ישנם נדבכים רבים נוספים, תפקודי מערכת העיכול, למשל. ישנן נקודות של מרידיאן הכליות שמשפיעות על תפקודי הקיבה ומערכת העיכול, במיוחד KID – 16, נקודה שמחזקת כליות ומאזנת קיבה. נקודה זו נמצאת קצת מעל הטבור ומופעלת במהלך הכפיפה החזקה וכניסת הבטן פנימה. בטקסטים העתיקים וגם בספרי היוגה המודרניים יותר (ראו ספרו של סוואמי ונקטסננדה) לפאשימוטנאסנה מייחסים תפקודים מאגיים כמעט בכל מה שקשור לאיזון הנפש, הרגעת המתחים והרפייה עמוקה. ואכן, אין ספק שבתנוחה זו יש משהו עמוק ומיסטי.
גוהה סטאנה, אחת מהתנוחות המוכרות מהשאדו-יוגה. תרגומה המילולי – מערה, נסתר. לא קשה להבחין באלמנט המרכזי שבתנוחה – מתיחת הירכיים ופתיחת האגן. המרידיאנים באזור הירכיים הם אלו המושפעים ישירות ממתיחה זו. מרידיאן KID, הכליות. מרידיאן LIV, הכבד. מרידיאן SP, הטחול. הרבה תנוחות ששולבו בשאדו-יוגה ובכלל, תנוחות קלאסיות בהאטה-יוגה, משפיעות על אברי הבטן, שהרי "עיכול טוב, הכול טוב" (ציטוט מדוייק של סווארופ ורמה, רופא איורוודי). מתיחת המרידיאנים בתנוחה בשילוב עם אודיאנה בדנהה מעצים את הלחץ הבטני על אברי הבטן. נקודת הלחיצה של המרפקים היא במס' נקודות של הטחול ונק' מרמה אחת – JANU – marma point. נקודה שאחראית על הלב, הכבד והטחול.
גם לתנוחה זו יש אזכור באור על היוגה של אינגר. לפיו, היא "יוצרת טונוס בכבד, בטחול ובלבלב ומעוררת אותם לפעולה." היא גם "מרפאת את דלקת הקיבה ומחזקת את המעיים.". שוב, ההקבלה בין המרידיאנים ברורה לעין. באזור הבטן התחתונה, היכן שלחץ התנוחה מפעיל את אזור הטבור ממקומות נקודות לחיצה חשובות של מרידיאן הקיבה ומרידיאן הטחול. נקודה אחת היא ST -25 ש – "מסדירה ומווסתת מעיים, מנקה חום ולחות וטובה לבעיות מעיים ועיכול." מרידיאן הטחול הוא בן זוג של מרידיאן הקיבה וההשפעה היא הדדית. מתיחת הרגליים בתנוחה מוסיפה השפעה נוספת על שני המרידיאנים וכן על מרידיאן הכבד, שלושתם נמשכים לאורך הרגלים ונמתחים בתנוחה. השפעה נוספת היא על מרידיאן הלב ומרידיאן הריאות שנמתחים לאורך הזרועות ובאזור שריר pectoralis major. בן הזוג של מרידיאן הריאות הוא מרידיאן המעי הגס, ובן הזוג של מרידיאן הלב הוא המעי הדק. שוב, הקבלה לאברי העיכול המופעלים בתנוחה. מתיחת הרגליים מאוד ברורה ומורגשת בתנוחה. הרגליים הם אבר הפעולה של אלמנט האש ו… כמה מעניין, אלמנט האש הוא גם האלמנט של מרידיאן הלב… אש העיכול מופעלת בתנוחה זו אם כך לא רק מהכיוון הברור של לחץ בטני על האגני אלא גם, ואולי חשוב יותר, דרך הפעלה של אלמנט האש בעזרת הרגליים ובעזרת פתיחת הידיים לצדדים ומתיחת בית החזה.
מבואות מהכתובים: "…he who practises this bandha becomes an adept among all creatures" – siva samhita "…it is calles VIPAREETA KARANI, the reversing process…" – hata yoga pradipika "…this process automatically awakens the coiled energy …and the mind becomes concetrated…" "it is dengerous to wash the hands or face, to take cold bath or walk in the open immediately after it." – yoga – the method of reintegration
בכתובים אין תיאור של תנוחה הנקראת sirshasana. למעשה, בחלק של הכתובים המתייחס לאסאנות, גם לא מוזכרת המילה vipareeta karani. רק בחלקים המתייחסים למודרות או לבנדהות נמצא אזכור של תרגול הנקרא vipareeta karani אך אפילו בתיאור שם, לא מוזכר החלק של לעמוד על הראש. בספר על התנוחות ההפוכות של bihar school of yoga, מועלית הסברה שהשם – vipareeta karani הוא שם כולל לכל התנוחות ההפוכות. "כיצד", שואל מי שכתב את הספר, "כיצד תנוחה חשובה כמו שירשאסנה אין לה אזכור בכתובים?" תשובה אחת אפשרית היא שמאחר והתנוחות ההפוכות כל-כך חשובות, אך גם מסוכנות למי שאינו בקיא באמנות היוגה, מוזכרת vipareeta karani כמעין שם קוד לכלל התנוחות ההפוכות ושירשאסנה ביניהן. בכתבים (במיוחד בספרו של דניאלו – yoga – the method of reintegration), מייחסים לתנוחה יצירת חום עצומה בגוף. עד כדי כך שמומלץ לצרוך כמויות של גי לפני התרגול. כמו כן אם המתרגל צרך מעט מזון בזמן שקדם לתרגול התנוחה הוא צריך לנהוג במשנה זהירות. עניין זה קשור אולי לכניסה העמוקה של אזור הבטן פנימה לכיוון הקנדהה. האגני שמושפע ואולי אף עניין הנקטר שאינו זורם לפי הכתבים וכך לא "מכבה" את האש קשור ליצירת החום המוגבר בגוף. קטונתי. בבואי לערוך הקבלה בין המרידיאנים הפעילים בתנוחה להשפעות הכתובות בספרים, נתקלתי בבעיה. למראית עין, אין מרידיאנים ספציפיים שנמתחים או נלחצים. למעט אזור חגורת הכתפיים שנפתח. לכן, השפעות האסנה אינן יכולות להימדד בהשוואה פשוטה של מרידיאנים. הלחץ בקדקוד הראש מפעיל נקודות חשובות מאוד הן בהיבט הסיני של נקודות שיאצו והן בהיבט של היוגה בנקודות המרמה. נקודת המרמה ה- ADHIPATI זהה במיקומה לנק' השיאצו – GV – 21 או ל- GV – 20. לפי המידע המועט שברשותי המתייחס לנקודות המרמה, ה- ADHIPATI אחראית על תפקודי המוח והעצבים וכן יש לה קשר למחלת הנפילה (אפילפסיה). נק' ה- GV -21 , לפי חוברת השיאצו של המכללה ההוליסטית – "מסלקת רוח ומיטיבה עם הראש". נקודה סמוכה לה – GV – 20, "מיטיבה עם המוח והחושים, מרגיעה, מחזקת ומרימה yang ומסלקת רוח." ההקבלה ישנה ומעניינת, אין ספק. נקודה נוספת שמושפעת רק בסלמבה שירשאסנה, התנוחה הנתמכת בעזרת הידיים, היא VIDHURAM, נקודת מרמה הזהה במיקומה לנקודת השיאצו TW – 17. נקודת המרמה אחראית על השמיעה ועל איזון הראש. נקודת השיאצו, עם זאת, שייכת לאזור שנקרא: המחמם המשולש שהאלמנט שלו לפי הספרים הוא – אש! ההקבלה בין שתי הנקודות קיימת ותפקוד נקודת ה-TW – 17 הוא: "סילוק רוח, הטבה עם שמיעה וראייה". אכן מעניין ובטוחתני שעניין האש והמחמם המשולש והקשר לחום שנוצר בתנוחה איננו מקרי.
** כל הזכויות לטקסט ולתמונות שמורות לניב דור-כהן ואין לעשות בהן שימוש כלשהו ללא אישור בכתב מבעל הזכויות.[add_eventon
ux_val="3" number_of_months="1" show_et_ft_img="yes" ft_event_priority="no" event_count="5" show_limit="yes" show_limit_ajax="yes" hide_arrows="yes" jumper="no" jumper_offset="2" jumper_count="1" exp_jumper="no" exp_so="yes" hide_past="yes"
hide_month_headers="yes"
]
[add_eventon_list event_type="19" number_of_months="12" hide_month_headers="yes" hide_empty_months="yes"]
בבקשה למלא את המייל וקישור ישיר להורדת המדיטציות בעברית ישלח אליך
אני מזמין אותך להצטרף לרשימת התפוצה שלי ולקבל מידע על סדנאות יוגה ומדיטציה שאני מעביר בארץ ובחו"ל.
* אני שונא ספאם בדיוק כמוך. לא אשלח לך הרבה מיילים, אני מבטיח… ותמיד יתאפשר לך להסיר את כתובת המייל מרשימת התפוצה בכל זמן ובקלות
בבקשה למלא את הפרטים הבאים וקישור ישיר לסרטון ישלח למייל שלך
בבקשה למלא את הפרטים הבאים וקישור ישיר להרצאה ישלח למייל שלך